Blogg

Planera dina nya resor med hjälp av resebloggar

Planera dina nya resor med hjälp av resebloggar

Under de senaste åren har det blivit allt mer populärt med resebloggar. Allt fler människor vänder sig till dessa för att få inspiration, råd och vägledning. Så när du planerar inför dina nästkommande resor bör du spana in denna typ av bloggar. Genom att läsa dessa kan du nämligen få allt från råd kring hur du kan resa på en budget till vilka specifika resmål du inte bör missa. Det finns med andra ord mängder av goda skäl till att läsa resebloggar!

3 skäl till att läsa resebloggar när du planerar för nya resor

Som vi redan har nämnt finns det många olika skäl till varför du kan vilja läsa resebloggar. När du planerar för nya resor kan du finna mängder med matnyttig information och inspiration på dessa bloggar. Därmed innefattar fördelarna med att läsa dem bland andra dessa:

  • Användbar information. Först och främst bör vi nämna att resebloggar kan ge dig unik och användbar information samt praktiska råd som du inte hittar någon annanstans. Detta beror på att de olika resebloggarna är riktiga personer, precis som du och ja. De har upptäckt de olika resmål som de bloggar om på egen hand och vet därför allt om dem. Därmed kan de tipsa dig om de bästa restaurangerna och aktiviteterna och mycket mer.
  • Inspiration och underhållning. Du kan också få mycket inspiration och även låta dig underhållas av att läsa resebloggar. Många av de bloggare som bloggar om resor delar nämligen med sig av sina personliga berättelser och erfarenheter. Dessa kan vara såväl underhållande som givande och upplysande. Det kan till exempel handla om hur de har vandrat genom djungeln eller utforskat en ny stad. Så ta gärna del av denna information när du planerar för dina nya resor!
  • Budgettips. En annan fördel med att läsa resebloggar är att dessa bloggar kan hjälpa dig att spara en hel del pengar på dina resor. Många bloggare specialiserar sig trots allt på att resa på en liten budget. Därmed kan de ge dig många tips och råd kring att få din reskassa att räcka lite längre.
Att låna utan UC kan vara knepigt men det är inte omöjligt

Att låna utan UC kan vara knepigt men det är inte omöjligt

Kreditupplysningen är en viktig del av ansökningsprocessen när du ansöker om ett lån. Det är också viktigt att du förstår hur denna kontroll går till för att du ska kunna fatta rätt beslut kring vilket lån du ska ansöka om. Idag är det nämligen möjligt att låna utan UC. Men när du väljer att göra detta görs fortfarande en kreditupplysning, dock av en annan aktör. Läs vidare så berättar vi mer!

En kreditupplysning tas även när du väljer att låna utan UC

Den här sidan berör det här med att låna utan UC. Genom att klicka dig in på den sidan och läsa mer kan du få ytterligare information på ämnet. Du kan också välja att läsa vidare så berättar vi lite mer här direkt.

För att ge dig mer insikt i det här med kreditupplysningar tänkte vi besvara följande frågor:

  • Vad är en kreditupplysning egentligen? En kreditupplysning är en granskning av din kredithistorik samt din kreditvärdighet. Denna upplysning tas på dig av långivare och kreditgivare. De använder sig av ett upplysningsföretag för att få en inblick i din ekonomiska historik samt hur din aktuella skuldsättning ser ut. Utifrån denna information avgör de sedan huruvida du är kreditvärdig och bedöms kan betala tillbaka ditt lån eller ej.
  • Hur går en kreditupplysning till? När du väljer att låna utan UC görs ingen kreditupplysning via UC. Däremot görs en sådan upplysning via något annat upplysningsföretag. Vad detta innebär är att upplysningsföretaget lämnar ifrån sig information om dig och din ekonomiska historik till frågeställaren. Frågeställaren är den långivare som du har ansökt om ett lån hos.
  • Hur viktig är kreditupplysningen då? Det går inte att komma ifrån det faktum att kreditupplysningen är viktig. Det är av stor vikt att du bedöms vara kreditvärdig. Exakt vad som är en god kreditvärdighet kan dock variera lite grann beroende på vilket upplysningsföretag långivaren använder sig av. De olika upplysningsföretagen har också lite olika sätt att bedöma och redovisa din bedömda återbetalningsförmåga. Men det går alltså inte att komma ifrån att denna upplysning är väldigt viktig för din förmåga att beviljas ett lån.
Så förbereder du ditt fritidshus inför vintern

Så förbereder du ditt fritidshus inför vintern

Som ägare till ett fritidshus finns mycket att tänka på – även när semestertiderna är över och höst och kyla börjar krypa sig allt närmare inpå knuten. För att inte riskera till exempel fukt- eller frysskador under vinterhalvåret är det viktigt att vidta vissa åtgärder, så som att stänga av vattnet och se till att ha i gång lite underhållsvärme.

Stäng av vattnet

Med kyla kommer även risk för frysskador – främst på rör och ledningar. Om ett rör skulle frysa sönder kan det leda till stora skador och det är därför bra att stänga av huvudvattenkranen i ett fritidshus inför vintern. Tänk även på att:

  • Tömma varmvattenberedaren
  • Låta alla kranar stå öppna
  • Spola ur toalettstolen

Det finns även så kallade antifrysmedel som kan hällas i vattenlåsen för att minimera risken för skador.

Fundera över uppvärmningen

I ett fritidshus med hög standard, med bekvämligheter som tvättmaskin, diskmaskin och vattenburen värme, kan det vara nödvändigt att ha i gång lite underhållsvärme även om huset inte ska användas. Här är det viktigt att kolla vad försäkringsbolaget säger – deras aktsamhetskrav när det gäller just värme är ofta 15 grader.

Även i ett fritidshus med lägre standard kan det vara värt att överväga att ha en viss underhållsvärme i gång för att undvika fukt. Temperaturskillnaderna kan leda till kondens och det kan vara dumt att chansa.

Kontrollera taket

Höst och vinter innebär mycket nederbörd i olika former och när det börjar bli dags att lämna ditt fritidshus för säsongen är det alltid bra att göra en kontroll på taket. Kolla efter synliga skador och annat avvikande – och glöm inte att rensa ur hängrännorna så att vattnet kan rinna av på ett säkert sätt, utan att skada byggnaden.

Övriga vinterförberedelser för fritidshus

Förutom dom stora åtgärderna med värme och vatten finns även flera små åtgärder att vidta när det är dags att stänga fritidshuset inför vintern. En är att ta ett varv runt tomten och plocka in utemöbler, leksaker, krukor och annat som kan riskera att blåsa i väg eller skadas av snön.

Töm skafferiet och andra matförråd för att minska risken för råttbesök. Töm och stäng och kyl och frys och se till att dörrarna står lite på glänt, för att undvika unken lukt. Är det inte allt för långt att åka kan det sedan vara värt att planera in ett eller ett par besök under vinterhalvåret, bara för att ”titta till”.

Lediga jobb för lärare – öka poolen med tjänster genom konsultarbete

Lärare är ett av det viktigaste jobben på den svenska marknaden och det annonseras lediga jobb för lärare på en daglig basis. En trend som har visat sig är att det blir allt mer vanligt för behöriga lärare att söka sig till bemanningsföretag, eftersom detta erbjuder viss frihet jämfört med traditionell anställning. I denna artikel ges en översikt av kraven på bemanningslärare och en genomgång av fördelarna med att vara anställd hos ett bemanningsföretag.

Lediga jobb som lärare inom bemanning

För att få tillgång till poolen av lediga lärarjobb inom bemanning krävs att ett antal kriterier är mötta. Till att börja med krävs naturligtvis lärarbehörighet, men också bevis på kompetens inom utbildningsområdet i fråga. Därefter behöver bemanningsföretaget få en uppfattning om i vilken utsträckning läraren kan tänka sig att arbeta – heltid, deltid, korta eller långa uppdrag. Det är också viktigt att definiera vilken geografisk plats som är lämplig. Vissa personer är redo att flytta för den rätta rollen, medan andra av olika anledningar är mer begränsade. Det finns inga rätt eller fel svar på dessa frågor, så länge alla förutsättningar är fastställda innan uppdraget inleds.

Värt att notera är också att många bemanningsföretag accepterar personer utan lärarbehörighet till vikarieroller.

Fördelar som bemanningslärare

Lärare som arbetar via bemanningsföretag har samma trygghet som traditionellt anställda inom skolan, med ett antal ytterligare fördelar:

  • Frihet. En av de största fördelarna bemanningslärare vanligtvis uppger är den större friheten som arbetstypen innebär. Möjligheten att själv kunna bestämma omfattningen av ens arbete är en faktor som starkt kan bidra till ytterligare arbetsglädje.
  • Mindre administration. Arbetsuppgifterna är mer fokuserade på utbildning snarare än administration, vilket beror på att bemanningslärarens arbetsgivare är bemanningsföretaget. Det kan till exempel innebära att bemanningsläraren inte behöver deltaga i varje möte.
  • Kompetensutveckling. Det är vanligt för lärare som kontinuerligt arbetar som bemanningslärare att få tillgång till fortbildning via kurser och seminarier. På så sätt kan läraren vara säker på att hålla sig uppdaterad och underhålla sin kompetens.
  • Unik erfarenhet. Bemanningslärare får möjlighet att se många olika organisationer och arbetsplatser, vilket bygger en unik typ av erfarenhet som uppskattas av många arbetsgivare.

Nästan alla företag kan nyttja griffeltavlor i sin marknadsföring

Det är svårt för mindre företag att marknadsföra sig i dagens konkurrenskraftiga klimat. Men för att tränga igenom bruset kan du använda dig av griffeltavlor i din marknadsföring. Genom att göra detta kan du nämligen sticka ut från mängden. Nedan går vi igenom fördelarna och ger dig tips på hur du kan gå tillväga.

Några exempel på företag som bör använda griffeltavlor

Som vi redan har avslöjat kan nästan vilket företag som helst marknadsföra sig med hjälp av griffeltavlor. Det spelar faktiskt ingen roll om du driver en mindre butik, en restaurang eller en större butikskedja. Det handlar istället mer om hur du kan införliva tavlan som en skylt i just ditt företag. Hos Signimport finner ni griffeltavlor.

Dessa är några exempel på de sorters företag där användningen av dessa skyltar är högre än i andra branscher:

  • restauranger och barer
  • caféer och bagerier
  • klädbutiker
  • livsmedelsbutiker
  • underhållningsföretag
  • nöjesparker
  • frisörer, nagelsalonger och massageföretag
  • gym
  • djuraffärer
  • skolor och universitet
  • fastighetsmäklare
  • biltvättar och bilverkstäder

Som du märker finns det en rad olika branscher där dessa tavlor gör sig väldigt bra som skyltar!

Så använder du dessa tavlor på ett effektivt sätt

Innan du börjar klottra på dina griffeltavlor är det viktigt att du har en strategi för din marknadsföring. Du bör nämligen utforma ditt budskap på ett så effektivt sätt som möjligt. Detta kan du göra genom att designa skylten med något av följande som syfte:

  • Marknadsföra. Dessa skyltar syftar till att skicka ett budskap om att dina kunder ska köpa en viss produkt eller tjänst. Använd dessa för att belysa tidsbegränsade kampanjer, nya produkter och rabatter.
  • Informera. En skylt som syftar till att informera behöver ha ett budskap som upplyser kunden om något. Det kan till exempel röra sig om öppettider, den aktuella menyn eller tillfälliga åtgärder.
  • Uppmuntra till handling. Dessa skyltar är tänkta att uppmuntra dina kunder till en specifik handling. Det kan till exempel vara att du vill få dem att lämna en recension, checka in på sociala medier eller liknande.
  • Underhålla. Underhållande skyltar är främst tänkta att fotograferas och spridas i sociala medier. Du kan till exempel använda dig av ett tänkvärt citat eller en snygg design som lockar förbipasserande att ta selfies med skylten.

Priser för mobilabonnemang

Djungeln av mobilabonnemang kan tyckas oändlig, och det kan vara svårt att veta vilket som står sig bäst mot sina konkurrenter. Att jämföra priser på mobilabonnemang är ett tillvägagångssätt för att börja sålla ut bra alternativ i mängden. I följande artikel diskuteras vilka faktorer som brukar påverka priserna på mobilabonnemang.

Vad som påverkar priser på mobilabonnemang

De finns alltså en mängd anledningar till att priser mellan olika abonnemang kan skilja sig åt. Detta kan bland annat bero på:

  • Mängden surf som ingår
  • Hur bra täckning operatören har
  • Avtalets villkor
  • Kundtjänstens tillgänglighet
  • Om abonnemanget kommer med eller utan mobiltelefon

Surf är en het fråga på marknaden för mobilabonnemang, och flera operatörer erbjuder idag paket med obegränsad surf till bra priser. Brukar man sällan använda speciellt mycket surf på sin telefon kan detta vara ett bra sätt att spara lite pengar på. Begränsad surfmängd brukar nämligen vara mycket billigare.

Olika operatörer har olika bra täckning i landet, och detta är något som kan påverka abonnemangets pris. Likaså kan avtalets villkor påverka hur mycket ett abonnemang kostar. Kortare bindningstid innebär ofta ett högre pris, men kan å andra sidan innebära mycket frihet för köparen.

En kundtjänst som är konstant tillgänglig via olika kanaler utgör ytterligare en kostnad för leverantören, vilket brukar bakas in i priserna på de produkter och tjänster som erbjuds. Är man nöjd med att enbart kunna nå operatörens kundtjänst vissa tider och via begränsade kanaler finns det gott om billiga alternativ att välja mellan.

Ibland kan man få möjlighet att köpa ett billigare abonnemang om man också väljer att köpa till en mobiltelefon i samma paket. Detta kan vara ett utmärkt tillfälle att spara lite extra slantar, om man ändå är i behov av en ny telefon.

Priset är inte allt

Priser på mobilabonnemang bör inte vara den enda omständighet som påverkar vad man i slutändan väljer. Som nämnt så är det flera olika krafter som påverkar priserna, och i slutändan kan ett lågt pris innebära att andra viktiga saker blir sämre eller försvinner. Innan man börjar jämföra kan det därför vara en god idé att fundera över vad man faktiskt behöver i ett abonnemang, och hur detta står sig i förhållande till ett bra pris.

Överfallslarm och ytterligare säkerhet i butiken

Överfallslarm och ytterligare säkerhet i butiken

Det finns flera enkla åtgärder för att öka säkerheten i en butik. För de anställda kan exempelvis överfallslarm installeras och väktarpatrullering beställas. För att minska risken för stölder kan bland annat övervakningskamera användas samt att produkter med högt värde förvaras oåtkomligt.

Övervakning och säkerhet för egendom

  • Övervakningskamera

Att installera en övervakningskamera innebär minskad risk både för stölder och överfall. Det kan vara avskräckande samtidigt som hjälp snabbt kan skickas om ett överfall ändå skulle ske. När ett larm aktiveras ser larmoperatörerna vad som händer tack vare dessa kameror och kan exempelvis skicka väktare och polis. Bäst säkerhet skapas om kameran även är kopplad till ett överfallslarm.

  • Larmsystem

Vilket larmsystem som en butik behöver ha beror främst på var butiken är belägen. Ligger den på bottenplan vid en gågata eller högt upp i ett höghus? Inbrottslarm, brandlarm, vattenlarm eller kameror? Vad behövs för att skapa säkerhet för egendom som finns i lokalerna.

  • Värdeskåp / Kassaskåp

Även om dörrarna är låsta och larm finns så bör mer värdefull egendom förvaras i kassaskåp som kan förankras i byggnaden. Sker ett inbrott ska det ta lång tid att hitta samt forcera kassaskåpet. På den tiden hinner polis eller väktare till platsen. Placera kassaskåpet långt in i butikens lokaler – få ska veta var det står.

  • Rökskydd

Ännu ett alternativ är att skapa ett ”rökskydd”. När larmet aktiveras fylls ett rum av tjock rök vilket gör det omöjligt att hitta rätt.

Överfallslarm och säkerhet för de anställda

  • Överfallslarm

Det finns flera olika modeller av överfallslarm – alla med målet att påkalla hjälp om så behövs. I en butik används ofta en kombination av fast installerat larm (vid kassan) samt bärbart larm för de som rör sig i butiken. Vid aktivering kan kollegor och larmbolag få notiser och snabbt agera utifrån detta.

  • Utbildning

Att ha överfallslarm och andra säkerhetsinstallationer är viktigt – men det krävs att personalen även vet hur de ska användas. Minst en gång per år bör alltså larmet testas på plats i butiken. Varje anställd får prova hur det är att larma och se vad som händer i kontakt med larmbolaget.

  • Rutiner

Att se över rutiner skapar säkerhet. Var och när upplever de anställda sig otrygga? Behöver kontanter, eller annat av värde, förflyttas och hur sker i så fall detta? Vilka rutiner finns vid ensamarbete, nattarbete eller om något oväntat skulle hända?

Så enkelt är det att byta assistansbolag

Att byta assistansbolag är inte krångligt utan tvärtom – ganska enkelt. Om man är missnöjd med sin assistansanordnare så bör man göra något åt det och byta assistansbolag. Genom att byta assistansbolag kan man förbättra sin situation och förenkla den personliga assistansen. Du som vill ta med dig dina personliga assistenter när du byter assistansbolag kan oftast göra det.

Om man som assistansberättigad inte är nöjd med sin personliga assistans så kan det vara en god idé att byta assistansbolag. Det är inte särskilt svårt att byta assistansbolag. Många företag som erbjuder personlig assistans låter den assistansberättigade behålla sina personliga assistenter när de vill byta assistansbolag. Om den assistansberättigade behöver rekrytera nya personliga assistenter så hjälper det nya assistansbolaget också till med det. Många assistansbolag marknadsför sig genom att de menar att de kan anpassa sig till alla olika slags behov och förutsättningar. Detta bör den som är assistentberättigad ta fasta på. Den som är assistentberättigad har rätt att få en assistans som är anpassad efter dennes särskilda önskemål. Den assistentberättigades behov ska vara i fokus. Detta gäller även när man vill byta assistansbolag. Det nya assistansbolaget bör ha den sökandes i fokus och vara flexibelt i sin inställning. Ett professionellt assistansbolag som har vana och erfarenhet av att anordna assistans ska inte ha några större problem att anpassa assistansen efter kunden. Den som har fått ett

Tre tips för den som vill byta assistansbolag

  • Sök information på nätet om bolaget.
  • Be om referenser.
  • Hör med befintliga kunder om de är nöjda.

Assistansbolag kan hjälpa den assistanssökande genom processen

Den som anser sig ha behov av assistans men inte har fått ett beslut om detta eller vet hur man ska göra kan kontakta ett assistansbolag för att få råd och stöd. Det kan ibland vara svårt att få tag i rätt information från den kommun den assistanssökande bor i och ett assistansbolag kan då vara till hjälp eftersom de har erfarenhet och vet var man ska vända sig när man behöver ansöka om assistans. Den som oroar sig för att inte hitta ett bra assistansbolag direkt ska veta att det är en relativt enkel process att byta assistansbolag, så det gör inget om det inte blir helt rätt från början.

Tips för en smidig bohagsflytt

Tips för en smidig bohagsflytt

Det är många saker att tänka på och ordna med inför en flytt men det största momentet är inte helt sällan när själva bohaget ska flyttas. Även för ett litet hushåll krävs viss planering och det är alltid bra att börja planera i gid tid i förväg. Nedan följer några bra tips för att lyckas med flytten så smidigt som möjligt.

Packa smart

En bohagsflytt innebär många tunga lyft och det är väl värt att lägga lite extra tid på att packa smart. Detta kommer att underlätta när det är dags att bära och du minimerar dessutom risken att kartongerna går sönder. I en dåligt packad kartong är det inte ovanligt att botten går ur eller handtagen går sönder.

Det viktigaste är att inte packa för tungt. Varva gärna lätta och tunga saker, så som böcker och textiler, för att jämna ut. Lägg det tyngsta i botten och provlyft kartongen någon gång under tiden, så känner du snabbt om den är på väg att bli för tung.

Boka transport

En vanlig personbil är inte till någon större hjälp när en bohagsflytt ska äga rum. Du kanske förvisso får in några flyttkartonger, några mindre möbler och andra småsaker så som blommor och växter, men det är troligt att du kommer behöva en lastbil eller åtminstone ett släp.

Se till att boka något av detta ett tag i förväg för att inte riskera att stå utan på flyttdagen. Kanske känner du någon som äger en lastbil eller släpvagn som du kan låna? Detta är en stor fördel för dig som vill slippa passa tider, och dessutom är det ett billigare alternativ än att hyra.

Ta hjälp

Att flytta hela sitt bohag på egen hand är mer eller mindre omöjligt. Finns säng, soffa och andra tunga, otympliga möbler kommer du behöva hjälp. Se ut att vara ute i god tid även här så att du inte står där på flyttdagen och försöker få tag i någon.

Ett annat alternativ är att anlita en flyttfirma. På så vis slipper du både fundera på transport och hur allt ska kunna bäras fram och tillbaka mellan den. Att anlita en flyttfirma för bohagsflytt kan alltså vara nödvändigt om du inte har hjälp att tillgå.

Fler bra tips hittar du på denna flyttblogg.

Hitta jobbet: Personlig assistent i Blekinge

Att arbeta som personlig assistent är både omväxlande, givande och ett sätt att hjälpa andra i deras vardag. Någon speciell utbildning krävs inte även om det självklart är fördel att ha jobbat med yrken inom vården tidigare eller att man har utbildning inom detta. För många är sommarjobb eller juljobb första steget in på arbetsmarknaden och generellt söker assistentföretag vikarier över ledigheterna. Deras verksamhet kan inte stängas ner utan behöver ha samma personalantal hela tiden för att rätt vård ska kunna ges. Därmed skapas behov av många sommarjobbare under sommaren.

Sommarjobb inom personlig assistans finns hos kommun

Inför varje sommar presenterar region Blekinge sitt behov av sommarjobbare på sin hemsida. Exempel på vårdyrken man sökte personal till under våren 2020 var undersköterskor, skötare, tandläkare och logopeder. Med andra ord både yrken som kräver lång utbildning och de som kan utövas direkt efter gymnasiet. Dessa feriejobb är öppna att ansökas till för personer som bor i Blekinge och är 17 – 19 år. Man kan max få tre veckors jobb och genom att vara öppen för flera olika slags jobb inom kommunen ökar chansen att man får jobb. Lönen är relativt låg men för ungdomar är det bra extrapengar samtidigt som kanske det första steget till arbetsmarknaden tas.

Att jobba som personlig assistent inom kommunen skiljer sig ytterst lite mot att jobba på ett privat assistentbolag.

Sommarjobb inom personlig assistans hos privata bolagen

De flesta personer som har personlig assistans i Blekinge får detta av ett privat företag. Man kan välja mellan att få hjälpen via kommunen, privat företag, kooperativ eller själv vara arbetsgivare. Det betyder alltså att behovet även är stort av både vikarier och sommarjobbare hos dessa privata företag. Vid längre behov av vikarie lägger dessa ofta ut annons på arbetsförmedlingen eller liknande tjänst. Men de behöver även personer som kan hoppa in någon dag då och då som personlig assistent. Man behöver alltså inte vänta på att en arbetsannons ska komma ut utan kan kontakta företagen direkt. I flera städer i Sverige är det till och med brist på personliga assistenter vilket innebär att företagen uppskattar att intresserade personer hör av sig. En del har till och med valt att aldrig lägga ut annonser utan förlitar sig på att personer tar kontakt med dem. Det är då generellt personer som verkligen vill ha jobbet vilket det inte alltid när ansökningar kommer in via annonser.

Jobba som personlig assistent som extrajobb eller på sommaren? Ta steget och börja på ett givande jobb.