Blogg

Tips för en smidig bohagsflytt

Tips för en smidig bohagsflytt

Det är många saker att tänka på och ordna med inför en flytt men det största momentet är inte helt sällan när själva bohaget ska flyttas. Även för ett litet hushåll krävs viss planering och det är alltid bra att börja planera i gid tid i förväg. Nedan följer några bra tips för att lyckas med flytten så smidigt som möjligt.

Packa smart

En bohagsflytt innebär många tunga lyft och det är väl värt att lägga lite extra tid på att packa smart. Detta kommer att underlätta när det är dags att bära och du minimerar dessutom risken att kartongerna går sönder. I en dåligt packad kartong är det inte ovanligt att botten går ur eller handtagen går sönder.

Det viktigaste är att inte packa för tungt. Varva gärna lätta och tunga saker, så som böcker och textiler, för att jämna ut. Lägg det tyngsta i botten och provlyft kartongen någon gång under tiden, så känner du snabbt om den är på väg att bli för tung.

Boka transport

En vanlig personbil är inte till någon större hjälp när en bohagsflytt ska äga rum. Du kanske förvisso får in några flyttkartonger, några mindre möbler och andra småsaker så som blommor och växter, men det är troligt att du kommer behöva en lastbil eller åtminstone ett släp.

Se till att boka något av detta ett tag i förväg för att inte riskera att stå utan på flyttdagen. Kanske känner du någon som äger en lastbil eller släpvagn som du kan låna? Detta är en stor fördel för dig som vill slippa passa tider, och dessutom är det ett billigare alternativ än att hyra.

Ta hjälp

Att flytta hela sitt bohag på egen hand är mer eller mindre omöjligt. Finns säng, soffa och andra tunga, otympliga möbler kommer du behöva hjälp. Se ut att vara ute i god tid även här så att du inte står där på flyttdagen och försöker få tag i någon.

Ett annat alternativ är att anlita en flyttfirma. På så vis slipper du både fundera på transport och hur allt ska kunna bäras fram och tillbaka mellan den. Att anlita en flyttfirma för bohagsflytt kan alltså vara nödvändigt om du inte har hjälp att tillgå.

Fler bra tips hittar du på denna flyttblogg.

Hitta jobbet: Personlig assistent i Blekinge

Att arbeta som personlig assistent är både omväxlande, givande och ett sätt att hjälpa andra i deras vardag. Någon speciell utbildning krävs inte även om det självklart är fördel att ha jobbat med yrken inom vården tidigare eller att man har utbildning inom detta. För många är sommarjobb eller juljobb första steget in på arbetsmarknaden och generellt söker assistentföretag vikarier över ledigheterna. Deras verksamhet kan inte stängas ner utan behöver ha samma personalantal hela tiden för att rätt vård ska kunna ges. Därmed skapas behov av många sommarjobbare under sommaren.

Sommarjobb inom personlig assistans finns hos kommun

Inför varje sommar presenterar region Blekinge sitt behov av sommarjobbare på sin hemsida. Exempel på vårdyrken man sökte personal till under våren 2020 var undersköterskor, skötare, tandläkare och logopeder. Med andra ord både yrken som kräver lång utbildning och de som kan utövas direkt efter gymnasiet. Dessa feriejobb är öppna att ansökas till för personer som bor i Blekinge och är 17 – 19 år. Man kan max få tre veckors jobb och genom att vara öppen för flera olika slags jobb inom kommunen ökar chansen att man får jobb. Lönen är relativt låg men för ungdomar är det bra extrapengar samtidigt som kanske det första steget till arbetsmarknaden tas.

Att jobba som personlig assistent inom kommunen skiljer sig ytterst lite mot att jobba på ett privat assistentbolag.

Sommarjobb inom personlig assistans hos privata bolagen

De flesta personer som har personlig assistans i Blekinge får detta av ett privat företag. Man kan välja mellan att få hjälpen via kommunen, privat företag, kooperativ eller själv vara arbetsgivare. Det betyder alltså att behovet även är stort av både vikarier och sommarjobbare hos dessa privata företag. Vid längre behov av vikarie lägger dessa ofta ut annons på arbetsförmedlingen eller liknande tjänst. Men de behöver även personer som kan hoppa in någon dag då och då som personlig assistent. Man behöver alltså inte vänta på att en arbetsannons ska komma ut utan kan kontakta företagen direkt. I flera städer i Sverige är det till och med brist på personliga assistenter vilket innebär att företagen uppskattar att intresserade personer hör av sig. En del har till och med valt att aldrig lägga ut annonser utan förlitar sig på att personer tar kontakt med dem. Det är då generellt personer som verkligen vill ha jobbet vilket det inte alltid när ansökningar kommer in via annonser.

Jobba som personlig assistent som extrajobb eller på sommaren? Ta steget och börja på ett givande jobb.

Assistans och vård

Vill du ha hjälp att hitta en pålitlig och professionellt assistansanordnare i Bohuslän? Då kan du kolla in hos assistansförmedling.se. Här kan du få hjälp med många saker gällande assistans, exempelvis kan du enkelt ta kontakt med företaget genom telefon. Då får du chansen att berätta om dina besvär och vad du skulle behöva hjälp med. Kanske har du särskilda önskemål eller krav? Genom att ge en beskrivande bild över hur du önskade ditt liv såg ut eller din situation, kan assistansförmedling.se lättare hjälpa dig ta fram förslag på passande assistansanordnare i Bohuslän.

När vi väl tagit fram några förslag på assistansanordnare kommer det bokas in möten då du får möjlighet att träffa företagen ansikte mot ansikte och få en bättre känsla för hur de kan hjälpa dig. När du vänder dig till företag som assistansförmedling.se blir du rekommenderad olika företag som uppfyller olika sorters krav. Dessa är bland annat att företaget ska kunna lämna en ekonomisk rapport, kundanpassa sina tjänster så att de blir perfekta för varje person samt erbjuda marknadsledande villkor när det kommer till sådant som löner, ersättning och liknande.

Pålitliga assistansföretag

När du själv ger dig ut i jakten på att hitta ett pålitligt och seriöst assistansföretag i Bohuslän kan det kännas svårt, ibland hopplöst. Det är krångligt att ha koll på alla saker och veta om ett företag verkligen är bra eller inte. När du tar hjälp från assistansförmedling.se kan du känna dig trygg eftersom dem redan har gått igenom företagen. Bland annat kollar de upp varför företaget startades från första början, de träffar anställda samt chefer och träffar dessutom tidigare kunder, minst tio stycken. Dessutom kontrollerar man att ekonomin är bra, att företaget har IVO-tillstånd och att företaget erbjuder juridisk rådgivning helt kostnadsfritt. Detta är punkter som ökar trovärdigheten hos assistansanordnare i Bohuslän.

Avtal för assistanförmedling

När du tar hjälp från assistansförmedling.se slipper du själv känna till allt om hur avtalet bör utformas. Här är det nämligen extremt noggrant att allt finns tydligt nedskrivet, detta för att undvika tvister. Saker som löner, bindningstid och vem som förväntas göra vad ska bland annat antecknas i kontraktet.

Krav på assistansanordnare i Bohuslän

Alla assistansanordnare i Bohuslän och även i resten av Sverige behöver ha tillstånd för att kunna få bedriva verksamheten. Den som utformar tillstånden för assistansanordnare i Bohuslän är myndigheten IVO som står för Inspektionen för vård och omsorg, och det är också till dem man ansöker om tillstånd.

Syftet med att alla assistansanordnare i Bohuslän och resten av landet behöver ha tillstånd för sin verksamhet är att det ska säkra kvaliteten i den personliga assistansen men också förbättra förutsättningarna för tillsyn i verksamheterna.

Om man är en ny assistansanordnare i Bohuslän

Man kan tyvärr inte starta upp sin verksamhet inom personlig assistans om man inte har fått svar på sin ansökan om tillstånd från IVO. Man måste givetvis också ha fått ett godkänt svar på ansökan, det vill säga att man erhållit ett tillstånd.

För att man ska kunna erhålla ett tillstånd från IVO för att bedriva personlig assistans krävs det att ägare och ledning hos assistansanordnaren i Bohuslän har tillräcklig erfarenhet och kompetens om de krav som finns enligt LSS och annan lagstiftning som är relevant. Detta är faktiskt den vanligaste orsaken till varför assistansanordnare i Bohuslän och resten av Sverige får avslag på sin ansökan om tillstånd. IVO kommer också att göra en lämplighetsprövning för till exempel ägare och ledning. Även andra fysiska personer som har stort inflytande över verksamheten kommer att genomgå denna prövning.

Undantag från krav på tillstånd

Om man själv anställer sina personliga assistenter och inte har ett assistansbolag eller kooperativ, behöver man dock inte ha tillstånd för att sköta den egna assistansen. Detta gäller också om man är egen arbetsgivare och anställer personliga assistenter för sitt eget barn. Även om man undantas från krav på tillstånd från IVO har man fortfarande en viss skyldighet. Det innebär att man måste anmäla till IVO att man har detta sorts upplägg av personlig assistans. Man får dock inget beslut eller ens bekräftelse på att man har anmält det, utan så fort man gjort anmälan så anses man ha uppfyllt sin anmälningsskyldighet gentemot IVO. Det innebär också att IVO inte gör någon enskild prövning av dessa inkomna anmälningar.

Profilprodukter för olika typer av företag

Att anpassa profilprodukter efter vilken typ av företag man har är en bra idé på många plan. Till exempel när ett teknikföretag ger ut muffinsformar kan det skapa förvirring och få motsatt effekt i marknadsföringssyfte. Ifall det teknikföretaget istället ger ut USB-minnen och ett bageri ger ut muffinsformar stämmer det bättre överens och rätt målgrupp kan nås med rätt profilprodukter. Målgrupp är väldigt viktigt i valet av profilprodukter. En senior kanske snarare skulle uppskatta en penna eller en klockradio medan en småbarnsförälder nog gillar en handduk eller termos lite bättre. Genom att utvärdera målgruppen så är det lättare att hitta vilka profilprodukter som passar bäst.

Produkter som passar alla företag

Trots att det är mycket viktigt att anpassa profilprodukter till varje företag så finns det några produkter som helst enkelt passar till alla. Exempel på detta är tygpåsar, bomullskassar och pennor. Dessa produkter kan oftast designas helt efter egna önskemål och man kan på så sätt skapa helt unika produkter att ge ut på mässor eller evenemang. Genom att trycka företagets logga på en av dessa typer av produkter blir det företagets egna produkter trots att många andra ger ut samma saker.

Inriktade reklamprodukter

Inriktade reklam- och profilprodukter är särskilt bra för företag med klara nischer. Tandborstar för tandläkare, anteckningsböcker för bokförlag eller termosar för ett friluftsföretag är bra exempel på inriktade profilprodukter som kan få kunder att känna samhörighet med företaget och på sätt stanna kvar som kunder under en längre tid. Denna typ av profilprodukter passar alltså bättre för nuvarande kunder snarare än att skaffa nya, även om profilprodukter alltid är uppskattat av de flesta.

Nytänkande produkter till nya kunder

När man väljer vilka profilprodukter som man vill investera i så kan det vara bra att vara nytänkande och förutspå vad framtida kunder kommer att gilla. Eftersom konkurrensen ofta är ganska hård bland företag inom samma område kan det ibland löna sig att tänka utanför ramarna och satsa på en produkt som ingen annan har. Trots att tygpåsar och USB-minnen är otroligt populära och väldigt uppskattade så är det samtidigt många företag som väljer att använda dessa.

SMS-lån med betalningsanmärkning

SMS-lån med betalningsanmärkning

Nu för tiden kan man låna pengar även om man har betalningsanmärkningar. Det är givetvis allvarligt att få en betalningsanmärkning och det är definitivt något man ska göra allt för att undvika. En betalningsanmärkning signalerar att något inte står rätt till med ekonomin. Samtidigt händer det att personer som annars har god koll på sin ekonomi får en anmärkning. Det kan till exempel hända om en faktura tappas bort och när Kronofogden sedan försöker ta kontakt kanske man har hunnit åka iväg på semester. Det finns flera långivare som har full förståelse för detta och är villiga att låna ut pengar även om du har en betalningsanmärkning. Det är rätt skönt att veta att man kan ansöka och ta smslån med betalningsanmärkning och få pengarna direkt in kontot oavsett vilken situation man hamnat i.

Vad är en betalningsanmärkning?

Om du har en betalningsanmärkning innebär det att kreditupplysningsbolagen har gjort en anteckning om att dina betalningar misskötts. För att det ska inträffa behöver det finnas ett ärende hos Kronofogden som gett utslag eller om du är skyldig staten eller kommunen pengar. När en skuldsanering med Kronofogden görs syns det också.

Hur går det då till när man får en betalningsanmärkning? Ett typiskt scenario kan se ut så här. Du struntar i eller glömmer att betala en faktura. Företaget skickar fakturan vidare till inkasso. Av någon anledning betalar du inte heller inkassokravet. Inkassobolaget tar ärendet till Kronofogden, som skickar ett delgivande till dig. Om du inte svarar på delgivandet, undviker att betala skulden eller om du inte bestrider kravet leder det till att Kronofogden gör ett utslag. Samma dag eller dagen därpå syns det i kreditupplysningsbolagens register. Betalningsanmärkningar för privatpersoner ligger vanligtvis kvar i tre år. Skuldsaneringar syns i fem år.

Så ansöker du om SMS-lån om du har betalningsanmärkningar

Om du har betalningsanmärkningar kan det vara klokt att först fundera över om det verkligen är ett lån du behöver. Ta inga nya lån för att betala tillbaks gamla skulder. I sådana falla växer skulden bara allt snabbare. Om du bestämt dig för att skaffa ett SMS-lån kan det vara bra att känna till att det finns flera långivare som accepterar en eller flera betalningsanmärkningar.

Börja med att jämföra långivarna. Villkoren skiljer sig åt och vissa är billigare än andra. Generellt sett får du vara beredd på att lånet kan bli lite dyrare än vanligt om betalningsanmärkningar ska godtas. När du skickat in ansökan kommer långivaren att göra en kreditupplysning och titta på din ekonomiska situation.

Det finns inga regler för exakt vad som accepteras, men långivarna vill se att din ekonomiska situation är tillräckligt god för att du ska kunna betala tillbaks lånet. Det underlättar om betalningsanmärkningarna inträffade för länge sedan. Däremot kan det vara svårt att bli godkänd om du fått flera betalningsanmärkningar nyligen och under en kort tid. Det ser långivaren som ett tydligt varningstecken.

Företag inom catering

När man söker företag inom catering kan man behöva reda ut vad för mat man är ute efter. Det finns många alternativ i fråga om catering i Stockholm och alla har sina respektive fokus. Är man ute efter en traditionell middag med viltkött och potatis kan en viss cateringfirma briljera stort. En annan är förträfflig så fort det kommer till mingelmat och smörgåstårtor. Naturligtvis finns också de alternativ som har många år bakom sig där erfarenheten möjliggör att man kan hantera i princip vilka utmaningar som helst. Det är dock inte helt vanligt.

Smörgåsbord

Detta är kanske ett av de mest missuppfattade begreppen som finns inom kokkonsten. Smörgåsbord kan se ut på en rad olika sätt och avslöjar inte någonting om vad för rätter som finns att välja bland. Istället bör begreppet ses som ett sätt att signalera att var och en komponerar sin egen tallrik. Detta till skillnad från när man får allting upplagt och serverat till sin plats. Det går att utforma dessa smörgåsbord hur som helst även om ett tema ofta används. På så vis blir anrättningarna sammanhållna och inte spretiga i relation till de övriga.

Detta företag har jobbat inom catering i Stockholm under många år. På så vis har de erfarenhet och ett kontaktnät som möjliggör nästan vad som helst!

Vid beställning av catering i Stockholm kan man man fördel höra sig för om vad cateringföretaget själva anser. I vissa fall kan man få en hel del viktiga synpunkter som tar bjudningen till en annan nivå än man annars kunnat åstadkomma. Väljer man en Italiensk inriktning finns både klassiska och nytänkande komponenter att utforska. Detta bjuder till en välbekant känsla samtidigt som man får med sig nya smakupplevelser. Detsamma gäller om man skulle välja att gå i någon annan riktning. Är det många olika preferenser i fråga om råvaror kan man välja ett tema som ger fritt spelrum även för detta. Naturligtvis behöver man också se till de med allergier. Kanske finns det fog för att noga skylta vad som finns i varje anrättning om det rör sig om svårare reaktioner vid förtäring av fel ingredienser?

Genom att höra av sig till företag som jobbar inom catering i Stockholm kan man få allting perfekt och vackert upplagt utan egen ansträngning. På så vis hinner man att vara en bra värd eller värdinna samtidigt som man får testa nya utsökta smaker.

Hållbarhet viktigt för modebolaget Odd Molly

Hållbarhet blir en allt viktigare fråga för svenska modebolag. Odd Molly satsar genom att bland annat tillverka slitstarka plagg som ska älskas och användas i många år. På detta sätt hoppas de vara med och bidra till mer hållbara konsumtionsmönster.

Odd Molly skatetjejen från Venice Beach

Odd Molly grundades 2002 och har under många år stuckit ut med sina bohemiska plagg inom det svenska strikta modet. Designen beskrivs ofta som livsbejakande och plaggen kännetecknas av färg, mönster, naturliga material och detaljer gjorda med handarbete. Molly själv var en 80-talstjej som åkte skateboard på Venice Beach, Kalifornien. Molly vågade gå emot konventioner och följa sitt eget hjärta och inspirerade grundarna av Odd Molly att skapa kläder i samma anda – men frågan är om Molly tänkte så mycket på hållbarhet?

Plagg som håller länge

En viktig aspekt inom hållbart mode är att kläder bör vara designade för att hålla länge. Det finns flera stora problem inom textiltillverkning, bland annat vattenåtgång, bekämpningsmedel och kemikalier. Därutöver bör ett hållbart modeföretag ta hänsyn till sociala aspekter som schyssta löner och arbetsvillkor. Odd Molly arbetar därför med hållbarhet inom många områden: materialval, produktion, djurskydd, miljö, återvinning och jämställdhet för att nämna några.

Odd Molly bidrar till mer hållbara konsumtionsmönster genom att tillverka plagg av hög kvalité och tidlös design. På detta sätt kan plagget användas länge och detta motverkar därför slit- och slängkulturen. Enligt Odd Molly själva så är en av deras grundvärderingar att de inte designar snabbmode, utan målet är att varje plagg som tillverkas ska bli älskat och användas i många år. Alla plagg som Odd Molly tillverkar ska dessutom bestå av miljövänliga material och innehålla så mycket hållbara fibrer som möjligt. Inom produktionen arbetar Odd Molly med hållbarhet genom att alla deras leverantörer måste följa Odd Mollys avtal om kvalité och kemikalier, vilket följer europeisk lagstiftning (REACH). Dessutom testas material i laboratorier för att säkerställa att alla leverantörer följer reglerna.

Ett annat sätt för Odd Molly att bidra till hållbara konsumtionsmönster är att arbeta med återvinning. Idag uppmuntrar Odd Molly till återanvändning och återvinning och skänker kläder som de inte kan sälja i sina affärer till organisationen Human Bridge. I framtiden kan kanske secondhand-försäljning av det egna märket vara ett spännande alternativ att titta närmare på? Ett arbete som i så fall måste ske parallellt med Odd Mollys satsning på utveckling av försäljning och etablering internationellt.

Jobba för ett assistansbolag i Göteborg?

Att vara personlig assistent och ha ett assistansbolag i Göteborg som arbetsgivare är många gånger mycket givande. Jobbet är varierande med mycket mänsklig kontakt. Man kommer en annan människa nära in på livet och man har en mycket viktigt roll, för att inte säga avgörande, i en annan människas liv. Genom assistansbolaget har du som personlig assistent rätt till både utbildning och fortbildning. Har du några frågor eller funderingar kring din arbetssituation eller arbetsmiljö så kan du alltid kontakta assistansbolaget som finns med som ett stöd på många olika plan.

Hur lång tid tar det att byta assistansbolag i Göteborg?

Det är du som uppdragsgivare som bestämmer hur lång uppsägningstid du vill ha. Det vanliga är dock att uppsägningstiden är mellan en och tre månader. Om du skulle känna att ditt assistansbolag i Göteborg inte lever upp till sina åtaganden så ska du absolut inte tveka att prata med dem. Börja med att skicka ett email där du förklarar anledningen till ditt missnöje och sedan bör du boka tid för ett personlig möte. Blir det trots detta inte bättre bör du överväga att byta assistansbolag. Du har all rätt att få en tjänst som utförs enligt dina önskemål.

Assistansbolag i Göteborg för olika behov

Av alla de assistansbolag som finns i Göteborg finns det med all säkerhet något eller några som specialiserar på precis det som är viktigt för dig. Om du väljer att själv vara arbetsledare så kan du i ännu högre utsträckning styra och bestämma över hur din assistans ska läggas upp. Olika personer har olika funktionsnedsättningar och har helt olika behov när det gäller assistans. En del behöver hjälp med att sköta personlig hygien, klä på sig, äta, handla och göra ärenden. Andra behöver bara hjälp med att utöva en hobby eller att kommunicera med sin omgivning.

Vad kostar det att använda ett assistansbolag i Göteborg?

Faktum är att det inte kostar dig någonting alls att använda ett assistansbolag i Göteborg. Det är Försäkringskassan som betalar ut assistansersättningen och den kan du sedan använda att betala assistansbolaget och din personlig assistent med. Tanken bakom det svenska systemet med personlig assistans är att alla människor är lika värda och att alla människor, även de med en funktionsnedsättning, ska kunna leva ett bra liv med ett rikt innehåll. Därför finansieras alla personliga assistenter av Försäkringskassan och du behöver inte betala ur egen ficka.

Tryck snygga bröllopsinbjudningar

Inför ett bröllop kan man behöva gå igenom sin ”att göra” lista flera gånger. Allt ifrån lokal till meny, bar och underhållning skall gå i lås. Många gånger är det fråga om ett planeringsbestyr som upptar en hel del tid. För att kunna boka och färdigställa allt som krävs är det dessutom viktigt att man får information om hur många som kommer och inte. Att skicka ut bröllopsinbjudningar är i vissa fall nervöst. Frågor om huruvida man tänkt rätt, om man valt ett datum som fungerar för gästerna eller om platsen för bröllopet är tillräckligt nära för att även långväga skall kunna åka, visar sig. Bröllopsinbjudningar kan se ut på många olika vis och de innehåller vanligtvis en hel del information som kan vara bra för gästerna att känna till.

Utformning av bröllopsinbjudningar

När det kommer till bröllopsinbjudningar finns en uppsjö stilar att välja bland. Antingen väljer man någon befintlig design som man trivs med, alternativt tar fram en egen variant. Att det rör sig om ett bröllop brukar framgå tydligt redan på förstasidan (om man valt ett vikt alternativ). Datum och vilka som skall gifta sig bör också vara tydligt. Inne i bröllopsinbjudningen skall det sedan finnas information som hjälper gästerna att bilda sig en uppfattning om vad för tillställning det rör sig om.

  • Plats
    Var skall vigseln och festen hållas? Är det på samma plats eller är vigseln på en annan plats än tillställningen efteråt? Tydliga vägbeskrivningar och koordinater kan underlätta för de som inte varit i närheten tidigare. Skriv även ut vad för stad det rör sig om. Ett vanligt misstag är att missa denna detalj vilket kan innebära förvirring.
  • Beskrivning
    Det är inte fel att berätta hur man tänkt sig upplägget som helhet. T.ex. att man först samlas på en viss plats för att sedan efter vigseln förflytta sällskapet till festplatsen som bokats. Här väntar kanske mat, tårta och underhållning. Information om ev. bar och dans kan vara på sin plats.
  • Klädsel
    Vad för klädsel som gäller bör finnas med i en bröllopsinbjudning. Kanske är det formell klädsel och ”högtidsdräkt” eller kort och gott kostym, kavaj eller fri klädsel.