Om man ser till Stockholm i stort då det handlar om olika branscher och typ av jobb inom dessa – och här talar vi alltså om förgreningar – så kan man se att allt fler företag både sett och tagit möjligheten att nischa sig. Tar vi städning som exempel så fick hela den branschen ett stort uppsving för några år sedan då det så kalalde rut-bidraget blev tillgängligt för privatpersoner att använda sig av. Detta medförde att fler aktörer sökte sig in på marknaden och främst då i Stockholm där absolut flest människor använder sig av detta bidrag och att befintliga företag – för att överleva – sökte sig vidare till andra områden då konkurrensen blev för stor. Här kan man ta en sak som kontorsstädning som ett lysande exempel på hur just företag inom städbranschen såg till att kunna fortsätta sin verksamhet trots att det i Stockholm alltså blev en kraftigt ökad konkurrens.
Man gick helt enkelt vidare mot ett sådant område som kontorsstädning då man såg att ett stort behov fanns men som fortfarande inte var tillräckligt mättat och kunde tack vare detta steg fortsätta att vara lönsamma. Vi tog här kontorsstädning som exempel – men det kan i Stockholm likaväl handla om flyttstädning eller områden som finsnickeri, speciellt nischad kakelsättning eller annat hantverk som behövs, men som ingen riktigt tänkt på innan. Företagen i Stockholm får alltså hitta sina egna områden och söka sig dit det finns mindre konkurrens men fortfarande många jobb – kontorsstädning är alltså bara ett i mängden av alla dessa exempel.
Kontorsstädning i Stockholm är en tuff marknad att slå sig in på
Varför då just kontorsstädning? Jo, här kan man se att det i Stockholm finns absolut flest kontor i hela landet och ser man sedan till den aspekten att alla dessa behöver regelbunden städning – ja, då har man också svaret. Man kan här tänka sig att den som först gav sig in för att enbart satsa på just kontorsstädning i Stockholm förmodligen idag har en väldigt lönsam verksamhet och kan – tack vare en stabil kundbas – fortsätta med denna under en väldigt lång tid framöver. Det är ju nämligen så att det gäller samma sak här som med allting annat, hittar en kund ett sammarbete som fungerar fullt ut så är man inte helelr benägen att byta och detta egentligen oavsett om hur mycket pengar som kan skilja mellan två olika företag.
Här kan det alltså vara så att ett helt nytt företag i Stockholm försöker slå sig in på exempelvis området kontorsstädning men ändå möts av kalla handen och detta trots att detta företag lägger sig en bra bit under det gällande priset. Här har då en slags överenskommelse träffats mellan städföretaget som utför kontorsstädning och kunden i fråga – något som gör det svårt för det nya företaget att få in en fot. Dock ska man här också veta att man inte har något slags monopol på sin verksamhet – det räcker ju att man börjar missköta sin kontorsstädning i Stockholm för att bli av med uppdraget. Allt handlar ju i första hand om kvalitet.