Att anpassa profilprodukter efter vilken typ av företag man har är en bra idé på många plan. Till exempel när ett teknikföretag ger ut muffinsformar kan det skapa förvirring och få motsatt effekt i marknadsföringssyfte. Ifall det teknikföretaget istället ger ut USB-minnen och ett bageri ger ut muffinsformar stämmer det bättre överens och rätt målgrupp kan nås med rätt profilprodukter. Målgrupp är väldigt viktigt i valet av profilprodukter. En senior kanske snarare skulle uppskatta en penna eller en klockradio medan en småbarnsförälder nog gillar en handduk eller termos lite bättre. Genom att utvärdera målgruppen så är det lättare att hitta vilka profilprodukter som passar bäst.
Produkter som passar alla företag
Trots att det är mycket viktigt att anpassa profilprodukter till varje företag så finns det några produkter som helst enkelt passar till alla. Exempel på detta är tygpåsar, bomullskassar och pennor. Dessa produkter kan oftast designas helt efter egna önskemål och man kan på så sätt skapa helt unika produkter att ge ut på mässor eller evenemang. Genom att trycka företagets logga på en av dessa typer av produkter blir det företagets egna produkter trots att många andra ger ut samma saker.
Inriktade reklamprodukter
Inriktade reklam- och profilprodukter är särskilt bra för företag med klara nischer. Tandborstar för tandläkare, anteckningsböcker för bokförlag eller termosar för ett friluftsföretag är bra exempel på inriktade profilprodukter som kan få kunder att känna samhörighet med företaget och på sätt stanna kvar som kunder under en längre tid. Denna typ av profilprodukter passar alltså bättre för nuvarande kunder snarare än att skaffa nya, även om profilprodukter alltid är uppskattat av de flesta.
Nytänkande produkter till nya kunder
När man väljer vilka profilprodukter som man vill investera i så kan det vara bra att vara nytänkande och förutspå vad framtida kunder kommer att gilla. Eftersom konkurrensen ofta är ganska hård bland företag inom samma område kan det ibland löna sig att tänka utanför ramarna och satsa på en produkt som ingen annan har. Trots att tygpåsar och USB-minnen är otroligt populära och väldigt uppskattade så är det samtidigt många företag som väljer att använda dessa.