Blogg

Jobba som rörmokare i Stockholm

Rörmokare är ett klassiskt yrke, som det alltid kommer att finnas behov av. I en stor stad som Stockholm är behovet förstås extra stort med en stor mängd människor som förväntar sig en viss nivå av bekvämlighet i sina hem. Vatten som rinner av ordentligt och toaletter som går att spola problemfritt är krav som de allra flesta ställer.

Och det är där römokaren kommer in i bilden, även om yrket förstås är mycket bredare än så. Numera brukar namn använda titeln VVS-tekniker i stället och i det inbegrips en rad olika arbetsområden (mer om det längre ner).

Att vara rörmokare är även ett mycket givande yrke. Det är ett serviceyrke kort och gott så det är en stor fördel om man är en person som tycker om att arbeta med, och hjälpa, andra människor. Då får man mycket tillbaka när man är ute på fältet och hjälper någon med en akut läcka eller en påkostad badrumsrenovering.

Så, om detta verkar vara något för sig så kommer här några tips om hur du kan få jobb som rörmokare, eller VVS-tekniker i Stockholm.

Utbildningen

Det finns flera olika sätt att bli rörmokare. En vanlig väg är att man gå energiprogrammet på gymnasiet, men det finns även KY- och YH-utbildningar som man kan välja. Man måste även göra praktik i ett antal hundra timmar innan man kan bli en certifierad VVS-tekniker.
Har man inget läshuvud kan man istället välja att gå lärlingsvägen in i römokaryrket. Då krävs 8 500 lärlingstimmar som kompletteras med 16 veckors teoretisk utbildning.

Starta eget eller bli anställd

Vilket är då bäst – att starta en egen rörmokarfirma eller att hitta en anställning någonstans? Det finns redan många rörmokare i Stockholm, här är ett exempel, och när man är ny i yrket är det nog bästa tipset att söka sig till någon av dessa. Försök hitta en som verkar seriös och med personer som du skulle trivas att arbeta tillsammans med. När du sedan etablerat dig i branschen och skaffat dig den nödvändiga erfarenheten kan du börja fundera på att öppna eget.

Vill du jobba med jour?

Som ny i branschen kan man kanske inte välja och vraka bland uppdragen, men på längre sikt kan det vara läge på att fundera över om man vill vara en jourrörmokare eller inte. Vissa gillar stressen och pulsen som följer med akuta ärenden som spruckna rör och översvämningar där man är snabbt är på plats och räddar tillvaron för den som drabbats. Andra föredrar att jobba i lugnare takt med mer långsiktiga renoveringar där den verkliga yrkesskickligheten kommer in i bilden.

Jobba inte svart!

Detta är kanske det viktigaste rådet vi har att ge. Svartjobb har en tendens att skapa problem, både för den som utför dem och för beställaren. Konflikter blir mycket svårlösta och skulle något gå fel när man jobbar svart gäller sällan försäkringar. Och det är en situation man definitivt inte vill hamna i. Dessutom är det förstås straffbart att jobba svart och det kan leda till stora skattesmällar om man blir upptäckt.
Tack vare ROT-avdraget finns det heller ingen anledning att jobba svart längre. Man kan erbjuda sina tjänster till rimliga priser i alla fall.
Låter rörmokaryrket som något för dig? Ta chansen och prova på det – vi tror inte att du kommer att ångra dig.

Vad är en inredningsarkitekt?

En inredningsarkitekt är en variant av yrkestiteln arkitekt. Som inredningsarkitekt är du med och gestaltar rum både inomhus och utomhus och gör detta på ett kreativt sätt. Du som arbetar som inredningsarkitekt behöver förstå samspelet mellan rummets ljus, dess färger, materialet i både rum och möbler, hur allt detta åldras och vad som sker då och så vidare. Det är även viktigt att du ska kunna återvinna ditt arbete, alltså på något sätt kunna föra jordens resurser vidare. Många tror att återvinning enbart handlar om att slänga sopor i rätt sopnedkast och att panta burkar för att sedan få tillbaka fem och femtio kronor på en vit, skruttig lapp att sedan handla för – men så är det inte alls. Återvinning handlar om att ta vara på vår jords resurser och att inte slösa med det. Vi människor är inte de enda som lever på denna planet och vi behöver sannerligen tänka på de som kommer efter oss. Att jobba som inredningsarkitekt och fokusera på hållbarhet och återvinning kan kanske ses lite konstigt men ser man det ur ett större perspektiv så förstår man hur viktigt det är. Egentligen borde varje yrkeskår ha hållbarhet och återvinning som två centrala frågor i deras arbetsliv. En inredningsarkitekt hjälper dig att skapa ett rum efter dina önskemål och förutsättningar. Inte bara gör hen rummet estetiskt vackrare och mer stilfullt – det handlar också om att förbättra dess funktion. Till exempel hur lamporna ska sitta för att belysa utvalda platser i rummet eller hur de olika möblerna ska se ut för att matcha.

inredning av kontor

De stora frågorna

Hur gör man? Vad blir man? Vad tjänar man? Hjälp! Om du vill arbeta som inredningsarkitekt finns det olika sätt att gå. Nej, du kan inte skriva egna visitkort och titulera dig som inredningsarkitekt om du inte har en examen. Och du kan heller inte betala någon som är smartare än du att skriva dina prov för så fungerar det inte i den riktiga världen. För att arbeta som inredningsarkitekt behöver du först gå en utbildning inom området. Ett exempel är Konstfacks utbildning vid namn ”Inredningsarkitektur och Möbeldesign”. Den är på 180 högskolepoäng och är en bra bas för dig som vill satsa på det här yrket. Konstfack kan för många ses som en väldigt speciell skola och det är den. Men vill du bli inredningsarkitekt på riktigt finns inga genvägar. Det är Konstfack som gäller.

Du bör också kunna kommunicera väl i både skrift och i tal så en kommunikationskurs är att föredra, såvida du inte är exemplarisk i de båda områdena.  Detta för att du kommer att arbeta och behöva kommunicera med väldigt många människor i olika branscher för att kunna göra det bästa jobbet för just dem. Kommunikationskurser finns över hela landet och går att läsa på distans om du föredrar det.

Egenföretagare i Stockholm tjänar stort på att anlita en redovisningsbyrå

Med ett nystartat företag, vare sig det skulle vara som enskild företagare eller om du har startat upp ett aktiebolag, så har du en skyldighet att redovisa för företagets verksamhet. Det handlar om inkomster och utgifter som företaget har, det innebär att sociala avgifter osv. skall betalas för de anställda så det är otroligt viktigt att sköta bokföringen ordentligt redan från första dagen.

Det kan låta skrämmande att ta sig in i den här djungeln av pappersarbete när du egentligen bara vill förverkliga en livslång dröm att gå din egen väg och sätta din egen prägel på samhället.

Men genom att göra en korrekt bokföring redan från start så gör du inte bara vad som krävs av dig från statens sida du får även en djup insyn i lönsamheten i företaget, du kommer att se var pengarna kommer in och vart de rinner iväg du kommer att var mer förberedd att möta de utmaningar som kommer din väg.

Egenföretagare tjänar mest på att anlita en redovisningsbyrå

Många egenföretagare börjar sin verksamhet vid sidan om det vanliga arbetet för att en dag ta steget till att ägna hela sin arbetsdag till den egna verksamheten.

Att som egenföretagare själv sköta bokföringen är för de allra flesta lockande då de inte vill lägga ner den stora kostnaden på att låta någon annan göra det åt dem, men vad många glömmer är tiden det tar, det tar långt mycket längre tid för en oerfaren och icke ekonom utbildad att sköta bokföring och redovisning än vad det tar för ett proffs.

Tänk på att som egenföretagare så är din tid värd en viss summa pengar och det har visat sig att det mer ofta än inte är lönsammare att anlita en byrå som sköter redovisningen för det ändamålet.

Egenföretagare i byggbranschen anlitar oftast en redovisningsbyrå för all bokföring

Många snickare i Stockholm är egenföretagare som anlitas av byggbranschen och fakturerar dessa för sina tjänster, när det görs på detta viset så måste snickaren betala arbetsgivaravgifter och sociala avgifter för sig själv och det kan vara väldigt tidskrävande.

Om vi ponerar att det tar en snickare tre gånger så lång tid med pappersarbetet som det skulle ta för en redovisningsbyrå så är det ekonomiskt fördelaktigt att istället jobba den här tiden och fakturera för den tiden och låta någon annan sköta bokföringen, rent skattemässigt så blir det en del avdrag på kostnaden det innebär för dig då du kommer att bli fakturerad för deras tjänster och det kan du ta upp i deklarationen som en företagskostnad.

I Stockholm finns det en uppsjö av egenföretagare som extraknäcker utöver sitt vanliga arbete och då blir det absolut nödvändigt att anlita något företag att sköta pappersarbetet, detta för att ha någon form av fritid och en något stressfriare vardag, kontentan av det hela blir att göra det som funkar bäst för dig, antingen genom ökad lönsamhet eller minskad stress och oro över det där som du inte är expert inom.

En bra speditionstjänst täcker allt

Logistik stockholmOm du står inför valet att anlita ett bra alternativ för spedition i Stockholm är det viktigt att du noga går igenom alternativen som finns ute på marknaden. Konkurrensen mellan speditionsföretagen i Stockholm har tätnat vilket torde vara bra för kunden. Emellertid finns det en del att titta närmare på, i synnerhet vad gäller aspekter såsom kapacitet och geografisk räckvidd.

Lokalt med potential globalt

Om dina speditions- och transporter ärenden utgår lokalt från Stockholm kanske du behöver en större speditör som agerar globalt över Europa. Se till att den kapaciteten är möjlig. Även om du inte har försäljning i Europa så kanske det blir av i ett senare skede. Du väljer helst en partner som du ser ett långsiktigt samarbete med. Det skadar aldrig om kapaciteten finns att transportera gods över hela kontinenten.

Ett ärligt alternativ är att föredra

Anlitar man en speditör måste samarbetet klaffa när det gäller allt. Ett givet löfte måste hållas och ett ansvarstagande är att föredra. Gods och varor måste komma fram i tid och det viktigaste är följaktligen att alternativet man väljer är ärligt och svarar upp mot det som utlovas i leveransväg. När det kommer till spedition i Stockholm finns fler aktörer som förefaller trovärdiga. Det är upp till dig att titta på dem närmare. Förslagsvis ringer du upp dem och bokar in ett möte där du går igenom ditt företags behov.

Tänk på att din önskade speditionstjänst i Stockholm bör

– vara tillgänglig
– vara snabb och flexibel
– vara enkel att ha att göra med – det skall vara lätt och smidigt att kommunicera
– kunna leverera både lokalt och globalt om möjligt
– ha goda referenser

Förändringar över generationer

Under de senaste 150 åren har vi nordbor i genomsnitt blivit ungefär 14 centimeter längre. Det är alltså inte konstigt om dörröppningar i gamla hus tycks låga eller om gamla sängar känns korta.

På grund av förändringarna så blir det allt vanligare med svenskar som är över två meter långa och har över storlek 50 i skor. Ett vanligt problem är dock att storlekar på kläder inte alltid hänger med och det kan vara svårt att få tag på moderna kläder som sitter snyggt. Storakläder.se är en site som har tips på vad man ska tänka på om man är större än genomsnittet.

Enligt Illustrerad Vetenskap beror den snabba utvecklingen på tre saker. För det första skedde en stor utblandning av gener i samband med industrialiseringen. Tidigare gifte sig människor och skaffade barn med andra som bodde i närliggande samhällen, vilket över tid ledde till en mildare grad av inavel. Inavel bidrar ofta till att hålla nere längden. I samband med industrialiseringen flyttade människor in till städer och större samhällen, vilket ökade antalet potentiella partners och minskade inaveln.

En annan anledning beror på maten, då bra mat under barndomen spelar en stor roll för vår slutlängd. Kost som innehåller mycket vitaminer, mineraler och proteiner främjar längden.

Den tredje anledningen enligt Illustrerad Vetenskap är att barn i mindre utsträckning drabbas av infektionssjukdomar nu än tidigare. Infektioner under den tidiga barndomen har en stor inverkan på barnets slutlängd.

I genomsnitt har människor blivit 10 centimeter längre under de senaste 150 åren och för hundra år sedan var amerikaner 7 centimeter längre än västeuropéer. Idag är det dock tvärt om, vilket tros bero på bättre kost i Europa. Det är lätt hänt att man blir förvånad över hur korta tidigare generationer har varit när man hittar gammal information – och det gör att man kan börja fundera över hur långa vi kommer att vara i framtiden.

Värm upp din mat i en mikro

Vi har idag tillgång till mängder av maskiner och andra sorts hjälpmedel som hjälper och framförallt förenklar vår vardag. Med dagens tempo, stora mängd av aktiviteter och arbete som ska hinnas så är dessa (små som stora) hjälpmedel har verkligen stor roll. Ett exempel på ett slags tekniskt hjälpmedel är mikrovågsugnen. Nog för att den inte är något supermaskin som hjälper oss i vardagen på det sätt som till exempel bilen gör men den kan vara oerhört nödvändig i ett hushåll.

Den första mikrovågsugnen kom ut på marknaden år 1947 för personligt bruk. Den var då konstruerad och skapad av Percy Spencer. Dock tog det hela 23 år innan mikrovågsugnen började uppskattas och bli en populär produkt som folk ville använda sig av i sina hem. Det var alltså inte förrän runt 1970-talet som mikrovågsugnen blev populärt över hela världen och det var strax efter det ett måste att ha en mikrovågsugn i hemmet.

En mikrovågsugn, eller mikro som det för det mesta kallas, är en köksmaskin som värmer mat. Den kan även tillaga mat beroende på om maten du ska tillaga är gjord för att tillagas i mikro, dock är mikrovågsugnen mer anpassad till att endast värma upp den redan färdiga maten. Det gör den genom ett högfrekvent elektromagnetiskt fält som skapas tack vare en magnetron och värmer upp vatten och liknande molekyler i din mat.

Var dock noga med vad du stoppar in i din mikro. Vissa saker och material kan eller bör ej värmas i en mikrovågsugn då antingen det du stoppar i mikron eller mikron kan förstöras av detta. Var därför mycket noggrann med att undvika detta. Är du osäker på vilka material du kan värma i en mikrovågsugn och inte så kan du få tips om detta samt mycket annat på mikrovågsugn.nu.

Logistik som spar

Logistik är fundamentalt för att växa på rätt sätt som företag. En smidig logistisklösning när det gäller livsmedel och industriprodukter kan vara skillnaden mellan ett vinnande och förlorande företag. Om du har ett företag i Göteborg som behöver en totallösning när det gäller logistik så är du på rätt spår. När du börjar arbetet kommer du märka vilken fantastisk potential arbetet har när det gäller besparingar och sänkta kostnader.

Kostnadseffektiv logistik i Göteborg med kundkänsla

Logistik innefattar planering, analys och målinriktning när det gäller inleveranser, leveranser, lagerhantering, orderadministration, distribution och relaterade områden. Om du är ute efter en kostnadseffektiv lösning när det gäller din logistik i Göteborg är sidan http://www.logistikgöteborg.se/ ett bra alternativ. Här kan du läsa mer om ett av Göteborgs främsta och anrikaste företag inom logistik med närmare hundra års branscherfarenhet. Deras tillvägagångssätt är inte bara professionellt, kundkänslan ligger alltid som grund för allt de företar sig.

Skräddarsydda lösningar

Beroende på vad som utgör din verksamhet är det klokt att hitta en lösning som passar ditt behov. Innan du träffar en specialist är det alltid bra att försöka skaffa dig en så när klar helhetsbild av din transport- och orderflöden. På samma sätt som om du skulle gå till doktorn så måste du känna av var du har ont någonstans. När du väl känner situationen bättre kommer det bli lättare att specialanpassa ditt behov tillsammans med professionell hjälp.

Hör av dig när du är redo

Om du förstår ditt företags problem men inte riktigt vet hur du skall lösa det finns det ingen anledning att vänta. Boka in ett möte och börja förutsättningslöst att samtala om hur det är möjligt att gå vidare. Logistik spar både pengar och tid om man hittar rätt lösning, hör därför av dig när du är redo.

Fönsterputs i Sollentuna

Fönster är en av de saker i en fastighet som man väldigt lätt kan komma att glömma bort. De finns där alltid, man tar dem för givna, och de smutsas ner så långsamt och gradvis att ögat fort kan hinna vänja sig vid vad de ser, så att man inte ser att de blivit rejält smutsiga. Därför kan det vara vettigt att hyra in någon som kontinuerligt putsar dina fönster med jämna mellanrum, så att du slipper stå där med smutsiga fönster och skämmas ifall någon anmärker på det.

Om man till exempel har ett litet företag med kontor i Sollentuna kan man kontakta någon av alla de firmor som idag arbetar med att erbjuda fönsterputs till alla som kan tänkas behöva det. Det kan vara väl använda pengar.

Ett första intryck är viktigt när nya kunder besöker ditt kontor, och då är renlighet en enormt avgörande faktor för hur personen i fråga ska uppleva besöket hos dig på kontoret. Det kan faktiskt vara skillnaden mellan att det blir en affär och att det inte blir någon affär över huvud taget. Visst, renlighet är kanske inte riktigt allt, men om det står och väger så kan det mycket väl visa sig att det undermedvetet har stor betydelse för din presumtiva kund. Dessutom är utbudet på fönsterputs i Sollentuna så pass stort att det inte finns någon anledning att låta bli. Det är en liten kostnad, och att investera i fönsterputs kan visa sig vara guld värt i slutänden.

Köp fönsterputs – få sinnesfrid på köpet

Om du väljer att leja in någon som kommer med jämna mellanrum och ser över dina fönster, och kanske resten av kontoret i samma veva, så kommer du troligen att sova bättre om natten. Vetskapen om att det alltid är rent och snyggt gör att du kan fokusera på din verksamhet och dina kunder, istället för att oroa dig för att det inte är tillräckligt snyggt där du är.

Om man kan känna att man inte behöver oroa sig, kommer du troligen dessutom att göra ett bättre jobb, och det är naturligtvis av oändligt stor betydelse när man driver ett företag.

Du har ingenting att förlora på att hyra in någon firma som sköter fönsterputs åt dig, så kolla in utbudet i Sollentuna och få problemet ur världen. Det kommer du garanterat att tjäna på i slutänden, och dessutom får du ro inombords.

Lär dig hålla ordning på kontoret

En viktig del av städningen på kontoret är att ha ordning och reda vid sin egen arbetsstation. Många slarvar med detta och det leder inte bara till minskad effektivitet i arbetet utan kan även ge ett oproffesionellt intryck om företaget får besök. Här ger vi några smarta tips på hur du kan hålla ordning på kontoret.

Sätt gränser

Problemet är inte brist på utrymme utan att man har för mycket saker. Sätt helt enkelt gränser för hur mycket grejer du får ha åp skrivbordet. Du kan till exempel ha en bokhylla. När den är full gör du dig av med en bok varje gång du skaffar en ny, för att inte överskrida gränsen. Samma sak gäller arkivering. När skåpet med mappar blir fullt är det dags att rensa bort sådant du inte behöver eller flytta det till ett mer långsiktigt arkiv.

Ha bara det du behöver inom räckhåll

Man ska bara ha det man behöver ha omedelbar tillgång till i sin absoluta närhet på arbetsplatsen. Askar med pennor, pappershögar och gamla kaffekoppar går med andra ord bort. Du ska allså bara ha det som är absolut nödvändigt på skrivbordet och för många innebär det en dator, tangentbord, telefon, ett par pennor, ett anteckningsblock och en lampa.

Använd ett system för att sortera papper

Ingen tror väl längre på drömmen om det papperslösa samhället. De flesta som arbetar på kontor har mycket papper att hålla reda på, och det underlättar mycket att ha ett system för hur man sorterar dem. Använd olika fack med rubriker som ”att läsa”, ”att göra”, ”för arkivering” – allt förstås beroende på vilka arbetsuppgifter man gör. Avsett sedan tid för vart och ett av facken så att ingen enskild uppgift blir alltför betungande. Använda färgkodning för pågående projekt för att hålla dem skilda från ditt arkiv.

Ha en korg eller låda för korttidsförvaring

Hur välorganiserad man än är så kan det komma perioder då det helt enkelt blir för mycket. Det kan även röra sig om att du har dagstidningar eller magasin på jobbet. Då är det praktiskt att ha ett område för korttidsförvaring. Lägg det som är överflödigt i den lådan/korgen och rensa den löpande. Samma sak gäller om du ofta har med den en träningsväska eller skoombyte – se till att ha plats för det.

Sortera din ”lite av varje”-låda

Många som arbetar på kontor har för vana att bara slänga ner saker i någon skrivbordslåda för att slippa se dem. Efter ett tag har man dock ingen koll på vad som egentligen finns i den där lådan och man blir nästan rädd för att öppna den. Här är det en bra idé att ha så kallade avskiljare i lådan, med fack för gem och gummisnoddar, till exempel. Sedan går man igenom lådan var sjätte vecka (skriv upp i kalendern!) och rensar ut sådant som inte ska vara där.

Häng utekläderna på krokar

En arbetsstation blir lätt belamrad med personliga saker, inte minst kläder. Den självklara lösningen på detta är förstås att ha krokar som man hänger upp kläderna på. Se även till att ha en plats där du kan ha din väska så att dina kollegor slipper snubbla över den.

Webbplats i Drupal för innovativ bank

JAK är en svensk medlemsbank som har varit omtalad för sitt upplägg och räntefria system. De vill inspirera till en hållbar ekonomi och möjliggöra synergieffekter mellan bank och konsument. När de behövde en ny webbplats valde de den webbyrån som har lång erfarenhet av komplexa webbplatser i Drupal samt andra CMS. För jak.se har man använt Drupal 7 och webbplatsen uppdateras och underhålls stadigt för att bibehålla sin funktion och effekt.

Webbplatser av webbyrån är användarvänliga och kundfokuserade. För bankens webbplats förenklade man registrering för nya medlemmar och resultatet har varit mycket bra. De förenklingar man infört har bidragit till bättre konvertering vilket gynnar banken och dess kunder.

De är vana vid att ha agila arbetssätt och kommunikationen med beställaren har varit frekvent genom hela produktionen. På detta vis har man kunnat säkerställa att man förstått varandra och att den produkt man tar fram är vad kunden vill ha. Genom en tidig betalansering av sidan, samlade man tankar från riktiga användare vilket varit en värdefull informationsmöjlighet som bidragit till att sidan tagit emot så väl hos besökare och kunder.

Bankens webbplatsen, som webbyrån utvecklat i Drupal, är bankens huvudsakliga informationskanal och på den nya sidan kan man själv göra beräkningar för att se vad ett lån skulle innebära för ekonomin i fråga om amorteringar och insatser. Genom integration med Payex kan nya kunder dirket bli medlemmar eller stödja olika ekonomiska initiativ runt om i landet.